Tipikal

Catatan Maya Yang Bukan Luar Biasa

12:23 AM

Sepetang bersama Super Senior

Posted by bukan penulis tegar |

Sepetang aku dan Syila bersama 2 orang doktor yang bakal pulang berkhidmat. Kak Azah dan Kak Izzati.
Berbual-bual yang bukan kosong dengan mereka, walaupun di kedai kopi, tapi perbualan kami bukanlah sembang-sembang kedai kopi yang tipikal.

Pelbagai soalan, tips, pendapat juga nasihat yang aku dan syila utarakan. Mestilah tanya banyak, orang lebih tua, lebih banyak lagi merasa masin, manis, dan pahit kehidupan. Batch mereka adalah batch terakhir yang sedikit. Batch terakhir yang semuanya belajar dalam bahasa Arab. Kak Izzati antara senior terawal yang aku kenal. Beliau banyak menolong kami serumah ketika tahun pertama kami di sini. Sekarang, kami dah hampir 5 tahun di sini rupanya. Cuma tinggal setahun setengah berbaki. Huh. Kak Azah pula pernah jadi mentor untuk smart circle masa aku tahun 3.

Bila ditanya kepada mereka, apa yang kakak rasa menyesal tak buat sepanjang berada di Mesir.
 - Tak hal quran. Walaupun bukan hafal seluruh al-Quran, at-least kena usaha juga hafal sikit. Satu ayat sehari pun dah dikira ok. Kemudian, mesti usaha untuk mengulang. *sigh*
- Ustazah Iffat pesan pada mereka, kalau tak mampu hafal Al-Quran sekarang, kena buat target. Target by umur 40, dah hafal quran. Ustazah sendiri mula hafal quran masa beliau berumur 40 tahun. (Rindunya pada ustazah, tak pernah ziarah beliau sejak berhenti kelas masa tahun 3).
- Kuasai bahasa arab

Pesanan lain yang saya kira penting.
- By tahun 6, kena usaha dah untuk proseskan urusan rumah bertangga tu. (BM). Kalau target nak kahwin lepas habis belajar ke, lepas kerja ke, kena mula dari at least tengah tahun 6. Nanti kalau belum ada calon, agak susah di situ. Ini serius.
- Pesanan Dr. Asyraf pada mereka. Masa kita ni ada 2 keadaan, yakni masa yang mahal dan masa yang murah. Masa yang mahal tu biasanya bila dah nak dekat dengan exam, masa yang murah tu pula adalah masa lapang kitalah. Maka, kita kena beli masa murah tu banyak-banyak, jangan bila masa mahal, baru kita duk pikir nak study semua sekali. Kena gunalah masa yang murah tu baik-baik. Oh, btw bukan apply pada study sahaja, tapi pada semua benda. Banyakkan ziarah, banyakkan buat perkara bermanfaat yang lain.
- Tawakal. Bila exam, kita rasa doktor yang exam kitalah yang akan menentukan markah kita. Kita rasa markah kita bergantung pada doktor yang tanda kertas exam kita. Jadi, kita akan perform the best yang kita mampu. Hakikatnya, semuanya kena letakkan kembali pada Allah. Memang semua dah ditetapkan Allah, jadi kita kena ambil sebab. (خذ  اسباب).

Sebenarnya sangat banyaklah lagi pesanan. Tapi tak mampu nak tulis semua. Siapa nak lebih, boleh jumpa mereka atau boleh tanya kami.

Kami bincang juga situasi bidang perubatan di Malaysia, tanya pasal interview, mana nak posting, apa perancangan masa depan, apa plan nak terus kekal dengan biah solehah yang macam dekat sini, dan banyak lagi.



Jazakumullahu khairan jazak yang tak terhingga pada semua abang-abang osemm dan kakak-kakak haybat Gen5. Tanpa kalian, mesti kami semua terkontang-kanting satu ketika dulu. Tanpa kalian sebagai role model kami, mesti kami tak ada booster sangat untuk belajar bersungguh-bersungguh. Hanya Allah yang mampu berikan balasan terbaik. Kami cuma mampu doakan  untuk kalian. :)



Risau lah kalau bila jumpa orang, tak mampu berikan satu manfaat pun pada orang tu. Tak kisahlah manfaat dari segi apa pun. Tak kisahlah siapa pun orang tu. Dari orang yang hari-hari kita jumpa, baik jumpa sekali je setahun, atau sekali je seumur hidup. Allah mesti ada sebab kan kenapa dia temukan kita dengan orang atau makhluknya yang lain. Either kita yang akan berikan manfaat atau orang tu yang akan bagi manfaat pada kita. Tapi mestilah kita nak berikan manfaat pada orang lain kan?



0 comment: