Tipikal

Catatan Maya Yang Bukan Luar Biasa

12:51 AM

Raya

Posted by bukan penulis tegar |


Memohon kepada tuan empunya badan dan semua umat manusia yang disayangi.

Esok hari raya, harapannya :

  • Jangan rosakkan pahala amalam puasa kita selama ni
  • Memakai baju yang terbaik,baik baju baru atau baju lama yang terbaik, tapi janganlah sesekali salah niat, janganlah merasakan baju anda adalah tervogue, termacho mahupun terstylo sekali. Rugi besar nanti, bankrupt. Jauhkanlah jauh-jauh rasa riak, takabbur, bangga diri dan adik beradiknya.
  • Amalan ziarah menziarahi sangat dituntut, tapi ziarahlah betul-betul. Niat baik-baik mahu eratkan silaturrahim rahim, jangan nak duk usha-usha anak orang, jaga pandangan mata, jaga hati.
  • Nak ziarah rumah orang ada adabnya. Bukan main datang je buat terus macam rumah sendiri.
  • Bagi yang terima tetamu, silalah menerima dengan hati yang penuh suka dan gembira, haihlaa, tetamu datang bawa rahmat. Jangan duk nak risau la kena layan, kena buat air sirap, hidang dodol ke apa ke. Semua tu ada pahala besaq Allah nak bagi. 
  • Mohon dengan sungguh-sungguh ni, semoga sama-sama istiqamah dengan amalam yang dah dipraktis dalam ramadhan semalam. Paksa diri untuk istiqamah, kalau rasa malas, lawan sungguh-sungguh. Senyum sinis la pada  diri anda yang paksa anda bermalas-malasan tu.
sekian, bye. 

semoga amalan kita diterima Allah. ameen

11:48 AM

Beradab dengan binatang?

Posted by bukan penulis tegar |

    Kredit 

Semasa berbuka, abah buka isu.
Abah cakap orang bukan islam kejam bunuh binatang.
Kakak cakap, lepas bunuh dengan kejam tu, jadilah burger, hotdog dan sebagainya.
Saya cakap,  islam adalah cara terbaik. Islam ajar sembelih binatang yang hendak dimakan.
Islam ajar adab sembelihan. Islam tak bagi asah pisau depan haiwan yang nak disembelih.
Islam ajar, mesti kena pakai pisau yang tajam supaya haiwan sembelihan tak rasa sakit, supaya proses sembelihan boleh berlaku dengan cepat.
Islam ajar jangan sembelih haiwan tu di depan haiwan yang lain.
Islam ajar kena tenangkan haiwan sebelum proses sembelihan.
Dan banyak lagi.

Eh, beradabnya islam dengan haiwan. Ini baru dengan haiwan, belum dengan manusia.
Cool la Islam ni. Kalau haiwan pun dilayan begitu, apatah lagi dengan manusia.
Wah, memang betul-betul cara hidup yang terbaik la!

Saya rasa izzah (bangga , mulia) dengan islam, anda bagaimana?
:)

11:32 AM

Anehnya senyuman

Posted by bukan penulis tegar |


Pernah tak terfikir yang senyuman ni satu keajaiban?
Macam mana ea, dengan gerakkan bibir kita sikit, gerakkan muscle dekat muka tu,
tiba-tiba pergerakan tu dapat menzahirkan rasa hati,
mungkin melambangkan kegembiraan, keseronokkan, dan ada juga tangis dalam senyum.
Kuat dan lemahnya seseorang juga boleh dinilai dengan senyuman yang dilemparkan. Nice kan?




Senyum juga dapat menghubungkan hati-hati manusia. Subhanallah.
Walhamdulillah kerana Allah anugerahkan manusia dengan senyuman. Bayangkan hidup tanpa wujudnya senyuman, hambar kan?

Dan islam menggariskan, senyum itu satu sedekah. Hmm, sungguh, islam mengajar kita menyenangkan hati manusia lain dengan salah satu cara mudah yakni senyum. Gerakkan bibir anda sikit, dah dapat pahala.
Jadi, susahkah mengamalkan islam itu?

Bila kita berniat buat baik, terussss dapat pahala, tapi bila mana kita berniat jahat, kita tak akan berdosa selagi mana kita tak buat kejahatan tu. Ya Allah, baiknya Allah, nak bagi peluang kita dapat pahala banyak, nak bagi imbangan pahala kita berat di akhirat nanti. Cuba bayangkan kalau niat jahat dapat dosa, akan terhapuslah pahala-pahala kita, jadi bila dihisab, macam mana dengan imbangan kita? Di tengah-tengah antara syurga neraka, atau jatuh ke sana terus? Nauzubillah.

Jom murahkan senyuman :)

8:33 PM

Sale dah nak habis!

Posted by bukan penulis tegar |


Memang laju betul masa berlalu, rupa-rupanya kita dah masuk fasa 10 terakhir ramadhan.
Marilah mewajibkan diri bangun solat malam, mengaji quran, berdoa dan sebagainya. Arghh, rugilah kalau terlepas malam kemuncak, kang menyesal tak sudah. Siapa boleh jamin dia boleh beribadat 1000 bulan?
Silap haribulan, nyawa kena tarik di pertengahan jalan.

Latih diri kita untuk bangun malam selalu, moga-moga juga dapat istiqamahkan diri.

Oh, Allah, biarlah andai aku tipikal di mata manusia, tapi luar biasa dipandanganMu.

Ameen.

11:58 PM

cubaan 2

Posted by bukan penulis tegar |

New post should located above the old one

10:43 PM

Tipikal

Posted by bukan penulis tegar |

Percubaan untuk blog yang tipikal.
:)

9:35 PM

Header

Posted by bukan penulis tegar |