Tipikal

Catatan Maya Yang Bukan Luar Biasa

1:14 PM

Akuarium

Posted by bukan penulis tegar |

Nak bela haiwan, tapi tak nak komitmen, atau tiada bajet? Mari melukis, pengubat stress. (stress?)


"Fresh" dari uterus ibunya, tapi delivered by CS (pembedahan). 

Bila masuk labour room je, mula lah terdengar pelbagai pitch punya jeritan. High pitch, low pitch, dengan keluh kesah ketakutan dan kesakitan dari ibu-ibu yang bakal melahirkan zuriat pemangkin ummat. Tapi aku lihat doktor dan nurse yang ramai di situ, kelihatan bersahaja. Sudah lali agaknya.

Ada ibu yang menampar-nampar pipinya sendiri. Aku tak pasti sejauh mana tamparan itu mampu menghilangkan kesakitan. Ada ibu yang berkali-kali menyebut "ya lahwiy". Aku juga tidak pasti apa yang dimaksudkan dengan "ya lahwiy". Orang arab memang selalu sebut perkataan "ya lahwiy" termasuk ketika meraikan kemeriahan walimah mereka disini. Dari pemerhatian aku, memang berbeza budaya arab dan melayu. Tak kelihatan pula mana-mana bapa di sini selepas bayi selamat keluar ke dunia barunya. Tak adalah azan mahupun iqamah seperti yang selalu kita di Malaysia buat. Banyak lah lagi juga beza yang lain.

Setiap kali ada kelahiran, aku selalu risau. Hmmm. Kalau boleh, memang nak sangatlah kata-kata pertama yang didengar bayi ini adalah kalimah-kalimah yang mengagungkan tuhan. Memang bayi dilahirkan dengan penuh kesucian, kalau pun azan dan iqamah itu bukan untuk bayi itu, tapi cukup untuk kita sebagai ibu atau bapa atau sesiapa sahaja untuk kembali menyedarkan dan mengingatkan kembali tentang hakikat penciptaan manusia. Tentang fitrah manusia. Fitrah bertuhan. Tujuan kehidupan. Jadi, setiap kali ada kelahiran baru disitu, aku memanjatkan doa dalam hati agar bayi ini membesar dengan soleh dan musleh. Ameen. (sambil intai-intai kot-kot ada ayahnya muncul).

Btw haritu tak sempat nak tengok kelahiran bayi yang breech (songsang). Nak sangat tengok sebenarnya, sebab aku juga dilahirkan songsang! Orang lain keluar kepala, tapi aku degil nak keluar kaki dulu. Hehe. Moga-moga akan datang aku dapat melihat dan menonton kembali bagaimana aku dilahirkan 23 tahun dulu. Petang tu, whatsapp dengan ummi, 

"Umi, mesti sakit kan beranak dulu. Hehe. Terima kasih beranakkan. Hihi"
"Umi kena angkat kaki macam lembu nak kena lapah"
"Oo ea. Hihi"

Boleh pulak banyak kali hihi. :D






2 comment:

Amanina ST said...

huyo chep cakap 'aku' la kt blog.
kih3

bukan penulis tegar said...

Hahah, masalah enti ni em.
Aku tu aku monolog,
Untuk diri sendiri, n untuk cakap dengan Allah je :)

Segan ana dengan enti :P