Tipikal

Catatan Maya Yang Bukan Luar Biasa

3:26 AM

LE100

Posted by bukan penulis tegar |

Balik dari makan nasi ayam di beit el-anonymous, dapat message ym dari seorang sahabat sebatch, bertanyakan kredit topup lebih. Belek-belek wallet dan cek dalam laci. Takde topup Etisalat. Teringat pula pada topup Vodafone sebanyak LE100 yang dibeli untuk nak topup ipad. Sekali lagi cek laci, cek beg. TAKDE. Ya Allah, kelmarin masa kemas meja dan laci, dah TERBUANG sim kad vodafone yang dah rosak, sekali dengan topup 100 tu dalam bekas tu. Terus pergi cek plastik sampah dan tong sampah luar rumah. Allah. Dah kosong. Pakcik zibalah dah clearkan dah sampah tu. Istighfar dalam hati.Cuba-cuba cek lagi, kot ada ke. Tetap takde. Terduduk sambil otak dan hati ligat berfikir.

Takpelah, mungkin ada hak manusia lain yang aku tak tunaikan. Ada bahagian rezeki manusia lain yang aku terlepas pandang. Maka Allah tarik LE100 tu sebagai peringatan. Duit kita, harta kita, semua akan habis, tak boleh bawa ke mati pun harta tu, melainkan kebaikan yang dah kita buat dengan harta tu. Itu yang akan sampai di sisi Allah. Biarlah LE100 hilang, sebab teguran yang Allah bagi ni jauh lebih bernilai. Mungkin juga sebagai peringatan untuk lebih berjimat. Atau untuk lebih telus. Atau. Atau. Yang pasti, ada sebablah Allah jadikan macam ni dan memang dah ditakdirkan bukan rezeki.

Teringat kak H pernah kata,
"Sesuatu yang kita miliki, belum tentu jadi rezeki kita".

0 comment: