Tipikal

Catatan Maya Yang Bukan Luar Biasa

3:10 AM

Breastfeeding and Weaning

Posted by bukan penulis tegar |

Hari ni kelas paeds rasa macam pergi kursus khas untuk bakal-bakal ibu. :)
Nak pulak kelas kami semuanya perempuan sahaja. Hehe. The only class yang takde lelaki.
Dah la kelas best, dalam kelas ada toilet khas. Doc pun sangat best.

Nota penting hari ini :

  • Kena menyusukan anak (breast feeding) dalam 6 bulan pertama untuk setiap 3 jam. Yup, every 3 hours, even at night. On also on demand. Kalau anak menangis, maka perlulah nursing kan bayi anda. Penat memang penat, tapi anak sendiri kot. Siapa lagi nak jaga kalau bukan kita. Doc pesan kalau mak bayi to refuse ke takut penat ke, tunjuk gambar ni. 

Nak anak kita ada Kwasyiokor?

  • Weaning (mula bagi bayi anda makan selain breastfed) adalah setelah bayi mencapai 6 bulan. Tapi jangan stop breastfed. Islam sendiri menggariskan untuk menyapih anak sehingga berusia 2 tahun. Bagi anak kita makan yang seimbang, bukan semata-mata karbohidrat, atau semata-mata protein mahupun fat. Bak kata doc, bagi makan apa yang anda bagi suami anda makan. Ikan, nasi, sayur, ayam, dan lain-lain.
  • Bila dah mula weaning, jangan rasa fed up atau cepat putus asa. Memang kadang-kadang bayi kita susah untuk terima, merengek-rengek tak nak makan, tapi ibu-ibu tak boleh putus asa. Try untuk stop dulu dalam 2 hari, then cuba lagi. The best weaning adalah mulakan dengan kuantiti yang sedikit (small amount), satu jenis makanan  (1 type of food) , dan cuba tingkatkan kuantiti secara perlahan-lahan (increase gradually). Maksudnya janganlah hari ni makan kentang penyek, esok makan nasi je, lusa makan pisang pula. Cuba konsistenkan menu yang mengandungi semua keperluan bayi.
Pesanan terakhir, sayangilah bayi anda. :D
Zuriat kita antara harta yang berharga. Jaga dan pelihara bayi anda supaya mereka boleh membesar dengan sihat, baik dari tumbesaran jasadnya (growth), fungi tubuh badannya (developmental), mahupun rohaninya.
InsyaAllah, semoga zuriat kita menjadi bekal kita apabila jasad kita sudah ditimbusi tanah. Semoga zuriat kita nanti menjadi harta yang berharga buat agama kita, insyaAllah.


Anak adalah anugerah dari Allah :)


0 comment: